Demokratisk ironi

När jag skrev senaste inlägget om vad ett samhälle är funderade jag lite på hur vanligt det är med demokrati i världen… det är aldrig en fundering jag har haft tidigare, utan bara sett demokrati som en självklarhet, men också en medvetenhet i att det inte är så för alla eller på alla platser i världen…

Sen igår har jag grävt lite i det och sprang på den här sidan hos FN, och den här sidan på Göteborgs Universitet, som pratar lite om minskningen av demokratin och ökningen av diktaturer, globalt sett.

Enligt ovan nämnda källor är ca 13% av världen demokratisk (som vi i Sverige är vana att se den). Vilket – ironiskt nog – skulle innebära att om hela världen, i demokratisk anda, skulle rösta om demokratins vara eller icke vara, så ser det ju tyvärr inte ut som om demokratin skulle överleva. Visst, en förutsättning för just demokrati är ju att folket skulle rösta, och om det faktiskt hade fått vara så att folken hade fått rösta så skulle kanske siffrorna se lite annorlunda ut. Men jag är lite cynisk och tänker att när det hålls demokratiska val inom diktaturer så tenderar ju diktaturen att alltid vinna. Så det är inte säkert att det hade varit just folket röst som hade framkommit i omröstningen av global demokrati.

Vill också framhålla att min tolkning på 13% demokratier är måhända snäv och att det inte per automatik betyder att 87% av världen är diktaturer, det finns ju varianter däremellan som klokare människor än jag behöver förklara och redogöra för… jag nöjer mig med att förstå dem som semi-demokatier, och accepterar i mitt stilla sinne att det högst troligt är en otrolig förenkling av en komplex fråga.

Om jag bara gläntar lite på den demokratiska dörren så kan jag ju konstatera att sedan idén föddes, ca 600 före Jesus promenerade runt och predikade sitt budskap, så säger de flesta länder i världen idag att de är demokratiska stater. Men det finns de som har gjort kategorisering av demokrati och lite framkommer på wikipedias svenska sida om just demokrati.

Så det tänds ändå ett hopp inom mig, för att den globala demokratin ska fortsätta leva. Om än förankrad i respektive land. Å det är kanske tur. För om vi inom Sveriges gränser har svårt att komma överens i våra val (där ju valresultaten varit minst sagt utmanande de senaste två valen) hade en global demokrati gjort det ännu svårare; jag menar, även om alla vi i Sverige hade varit överens om en fråga och röstat för ett förslag, så hade det räckt att människorna i London var emot det för att det skulle falla, å vi i Sverige har ganska mycket annorlunda vardag och förutsättningar än de i London. Så ett fortsatt slag för lokala demokratier kommer i alla fall från mitt håll. Sen bör vi absolut samarbeta globalt, inte minst i frågor om miljö och klimat. Men där tror jag fighten snarare är mot ekonomi och företag än mot demokrati.

Får också passa på att tillägga att trots att idén om demokrati är hyfsat gammal (typ 2600 år) så tycker jag den mer eller mindre har varit ogiltig de första 2500 åren när det bara har varit vissa utvalda som har fått lov att rösta. Demo är ju folket, inte Selective-demo… så först för 100 år sen (typ) när bland annat kvinnor (äntligen) också fick rösträtt så kan jag tycka att vi närmade oss det som i min mening är grundtanken i demokratin, att vi ska bestämma tillsammans… inte bara att vissa av oss ska bestämma tillsammans…

Publicerad av Nalle

Familjefar och vardagsfilosof.

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång